Karma Physics > Elvis, Brody Condon, 2004


In het werk Karma Physics > Elvis verwijst Brody Condon naar de bewegingen die in de game Unreal 2003 gebruikt worden. Te zien is een zwevende Elvis Presley die in slow motion door de ruimte zweeft en krampachtige bewegingen maakt. Die bewegingen zijn afkomstig uit games en worden gebruikt wanneer de hoofdpersoon sterft. Toegepast op de Elvis-figuur doen de bewegingen eerder denken aan een vreemd soort dans.

Brody Condon werd bekend toen hij in 2003 met een groep studenten aan de Universiteit van California (San Diego) de game 9/11 Survivor maakte. Het uitgangspunt van deze game is dat de speler, opgesloten in een wolkenkrabber, moet zien te ontsnappen aan het inferno. Door het samen laten komen van fictie en realiteit overschreed hij voor veel Amerikanen een grens.
R. Hulshoff Pol, Eerste hulp bij video, Amsterdam, Stedelijk Museum, 2007 p. 123

http://tmpspace.com/post/101482356996/karmaphysics-elvis-2004-screen-capture