Call of Duty – There’s A Soldier In All Of Us, Activision voor Call of Duty, 2010


Bureau Activision heeft een commercial voor de game Call of Duty: Black Ops gemaakt. We zien op grappige wijze verbeeld hoe gewone burgers levensecht soldaatje kunnen spelen met Call of Duty: er schuilt een soldaat in ieder mens is de onderliggende boodschap.Hieronder een kritische reactie op de commercial van onderzoeker, docent (UvA), adviseur en journalist David Nieborg, geplaatst op 8 nov. 2010 op bashers.nl: […] Iedereen soldaatNa het zien van het Call of Duty-spotje was ik vooral verbaasd. Echt? Is dit het spotje dat massaal op Amerikaanse TV wordt uitgezonden? Blijkbaar wel. Het altijd goed ingevoerde Advertisingage deelt mee: “The ad breaks this Sunday during NFL broadcasts, after which it will air largely during live sports, prime-time and late-night shows.” Dus, ja, dit is niet zomaar een spotje.Maar wat zegt het spotje? De tagline is overduidelijk: “There’s a Soldier in all of us”. En daar wringt het hem. Ik voelde me bij het kijken van de spot zoals niet-gamers zich moeten voelen als ze iemand een schietspel zien spelen en vragen: “Wat vind je hier nu leuk aan?” Het appelleert bij mij niet aan een gevoel van ‘hahaha, vet wauw, explosies’; emoties die de spot duidelijk op moet roepen. Sterker nog. Ik kan me niet voorstellen dat je je hiermee wilt identificeren. Welk normaal mens zal zeggen: Geweld is leuk. En oorlog is tof!Maar het spel is toch niet echt? Het zijn toch maar games? Nou, wat dit spotje doet is juist spelen met de vervagende grens tussen fysiek en virtueel. Eigenlijk zeggen de makers: Het is wel echt. Het gevoel dat je hebt als je een echt wapen afschiet is in het spel hetzelfde. Het is niet zomaar een spelletje, nee, het appelleert aan iets groters: Er zit namelijk een soldaat in ons allemaal.Call of Duty als spel en dit spotje verschillen dan ook. De reclame creëert een bepaald beeld; van de gamer en van de grootste game van het jaar. Wat zegt deze spot dan over Call of Duty als merk? Als er mensen zijn die zeggen dat first-person shooters dom, nihilistisch vermaak zijn, dan hebben ze gelijk. Deze spot bewijst dat. En dat is waarom ik moeite heb met deze spot. Ik voel me er bijzonder ongemakkelijk bij. Ik schaam me een beetje dat ik ook shooters speel. En dan heb ik het nog helemaal niet gehad over de militaristische ondertoon en de verwrongen Amerikaanse oorlogsideologie waar het spotje van doordrongen is. […]

 

Lees het hele artikel van David Nieborg hier: http://bashers.nl/de-confronterende-merkwaarden-van-call-of-dutyDe officiele site van Call of Duty: http://www.callofduty.com